Nové monoposty opäť s trochu lepšou aerodynamikou, vyššia bezpečnosť pretekárov, zmeny pravidiel, ďalší nováčik so slávnym menom či nočné preteky. Aj toto nás čaká v tohtoročnom seriáli majstrovstiev sveta formuly jeden. Jazdci a mechanici jednotlivých tímov strávili v uplynulých mesiacoch stovky hodín testovaním a zlepšovaním nových vozidiel, aby boli už na prvé preteky v austrálskom Melbourne stopercentne pripravení.
Všeobecne sa predpokladá, že o prvenstvo budú bojovať stajne Ferrari a McLaren. Ich nové vozidlá, F2008, resp. MP4-23, sa v testoch ukazovali vo veľmi dobrom svetle, na tratiach dosahovali vynikajúce časy a vyzerajú o čosi výkonnejšie než vlaňajšie modely. Otázkou však je, ako to bude s ich spoľahlivosťou na pretekoch. Britský tím tvrdí, že s tým problém nebude mať, strieborné monoposty vraj počas trojtýždňového intenzívneho skúšania najazdili vyše 14-tisíc kilometrov. Predstavitelia scuderie sú po minuloročných skúsenostiach opatrnejší. Práve spoľahlivosť bola totiž slabinou vlaňajšieho modelu Ferrari, keď technické problémy znamenali predčasný koniec v troch z piatich prípadov. „V porovnaní s minulým rokom sme však urobili veľký krok dopredu. Vozidlo je po všetkých stránkach výborné a aj jeho výkonom som bol veľmi milo prekvapený,“ tvrdí živá legenda „efjednotky“ Michael Schumacher, ktorý si v zime po vyše roku opäť sadol za volant červeného monopostu, aby tímu pomohol s testovaním nového modelu. Kto ich ohrozí?S navrátilcom dvojnásobným svetovým šampiónom Fernandom Alonsom by chcel ich suverenitu ohroziť tím Renaultu. „Sme späť a veríme, že v tomto roku budeme bojovať o stupne víťazov,“ hovorí šéf stajne Flavio Briatore. Tímová jednotka Alonso však s novým monopostom zatiaľ veľmi spokojný nie je a nedáva si pritom vôbec servítku pred ústa. „Náš odstup je pomerne veľký a o pódiovom umiestnení môžeme zatiaľ iba snívať. Myslím si, že aspoň zo začiatku to bude vyzerať ako vlani. Dve Ferrari, dva McLareny a dve BMW,“ priznáva.
Či však stajňa BMW Sauber dokáže so silnou dvojkou držať krok, nie je isté. Výsledky testov to totiž nenasvedčujú. V tíme však napriek tomu vládne optimizmus a jazdci Nick Heidfeld i Robert Kubica tvrdia, že ich vozidlá majú veľký potenciál. Oveľa lepší bol dojem z predsezónnej prípravy Williamsu, ktorý by mohol v tohtoročnom seriáli prekvapiť. „Myslím si, že sme sa defi nitívne pohli dopredu,“ hovorí tímová jednotka Nico Rosberg. Vedenie stajne je však zdržanlivejšie, výsledky testov zatiaľ nechce preceňovať a počíta skôr s umiestneniami v strede poľa. Najväčšou neznámou je zatiaľ nová stajňa Force India. Jej vlastníkom je úspešný indický obchodník Vijay Mallya, ktorý kúpil posledný tím vlaňajšieho seriálu holandský Spyker. Do indických monopostov vybavených motormi Ferrari zasadne skúsený Giancarlo Fisichella a mladík Adrian Sutil. Šéf tímu si je vedomý, že o popredných priečkach zatiaľ snívať nemôže, verí však, že v druhej polovici šampionátu by už jeho jazdci mohli dosahovať pódiové umiestnenia. Atraktívnejšie pretekyNová sezóna „efjednotky“ však nebude len v znamení zlepšených monopostov či vysokých ambícií. Seriál zaregistruje aj niekoľko zmien. Divácky najatraktívnejšia bude zrejme historicky prvá veľká cena, ktorá sa pôjde v noci. Jej dejiskom bude nový okruh v exotickom Singapure, kde sa monoposty F1 takisto predstavia po prvý raz. Snaha Medzinárodnej automobilovej federácie FIA znižovať náklady tímov (rokuje sa aj o rozpočtovom strope) vyústila do zmien v technických i športových pravidlách. Jednou z najvýznamnejších je zákaz kontroly trakcie na vozidlách, čo by mohlo prispieť k väčšej atraktívnosti pretekov u divákov. Nové predpisy okrem iného ešte väčšmi obmedzujú vývojové práce na motoroch, používanie softvéru, výber materiálov na stavbu monopostu a určujú aj minimálne percento biologických produktov v palive. Zažiaria nováčikovia?Kým vlani Hamilton debutoval v monoposte McLaren, vďaka ktorému mal všetky predpoklady na dobré výsledky, tohtoroční nováčikovia nebudú jazdiť práve vo favorizovaných tímoch. Dobré umiestnenia by vo svojej premiérovej sezóne teoreticky mohol dosiahnuť Nelsinho Piquet, ktorý bude jazdiť vo farbách Renaultu. „Moje maximum bude závisieť od toho, ako dokážeme zlepšiť vozidlo. Ak bude schopné pódiového umiestnenia, samozrejme, o stupne víťazov sa pokúsim,“ hovorí 22-ročný Brazílčan, inak syn trojnásobného majstra sveta Nelsona Piqueta, ktorý bude po Nicovi Rosbergovi ďalším potomkom slávneho pilota v tohtoročnom seriáli. Ďalšiemu nováčikovi Francúzovi Sébastienovi Bourdaisovi sa s monopostom Toro Rosso veľké šance na dobré výsledky nedávajú. Favoriti si veriaNa čele by sme mali byť najmä svedkami súbojov medzi tímami Ferrari a McLaren a s najväčšou pravdepodobnosťou, podobne ako vlani, medzi Kimim Räikkönenom a Lewisom Hamiltonom. Fínsky jazdec odmieta špekulácie, že zisk majstrovského titulu ho uspokojil. Verí, že ho obháji. Ani Hamiltona však chúťky na majstrovský titul neprešli a tvrdí, že vlaňajšie skúsenosti mu pomohli. Sebavedomie dvoch najväčších hviezd kolotoča F1 však môžu skôr či neskôr zraziť jazdci, s ktorými sa veľmi nepočíta. Posledný predsezónny test bol totiž plný prekvapení. Najlepšie v ňom skončil Jarno Trulli na doteraz nevýraznej Toyote pred Davidom Coulthardom na monoposte Red Bull a Nicom Rosbergom na Williamse. PROGRAM SERIÁLU MAJSTROVSTIEV SVETA F1 V ROKU 200816. 3. VC AUSTRÁLIE (Melbourne)
23. 3. VC MALAJZIE (Kuala Lumpur)
6. 4. VC BAHRAJNU (Bahrajn)
27. 4. VC ŠPANIELSKA (Catalunya)
11. 5. VC TURECKA (Istanbul)
25. 5. VC MONAKA (Monte Carlo)
8. 6. VC KANADY (Montreal)
22. 6. VC FRANCÚZSKA (Magny Cours)
6. 7. VC VEĽKEJ BRITÁNIE (Silverstone)
20. 7. VC NEMECKA (Hockenheim)
3. 8. VC MAĎARSKA (Hungaroring)
24. 8. VC EURÓPY (Valencia)
7. 9. VC BELGICKA (Spa-Francorchamps)
14. 9. VC TALIANSKA (Monza)
28. 9. VC SINGAPURU (Singapur)
12. 10. VC JAPONSKA (Fuji Speedway)
19. 10. VC ČÍNY (Šanghaj)
2. 11. VC BRAZÍLIE (São Paulo)
Zdroj: formula1.com TÍMY F1 A JAZDCI V SEZÓNE 2008FERRARI: Kimi Räikkönen (122/15), Felipe Massa (88/5)
BMW SAUBER: Nick Heidfeld (134/0), Robert Kubica (22/0)
RENAULT: Fernando Alonso (105/19), Nelsinho Piquet (N)
WILLIAMS: Nico Rosberg (35/0), Kazuki Nakajima (1/0)
RED BULL: David Coulthard (229/13), Mark Webber (105/0)
TOYOTA: Jarno Trulli (184/1), Timo Glock (4/0)
TORO ROSSO: Sébastien Bourdais (N), Sebastian Vettel (8/0)
HONDA: Jenson Button (137/1), Rubens Barichello (253/9)
SUPER AGURI: Takuma Sato (87/0), Anthony Davidson (20/0)
FORCE INDIA: Adrian Sutil (17/0), Giancarlo Fisichella (196/3)
MCLAREN: Lewis Hamilton (17/4), Heikki Kovalainen (17/0).
Pozn. V zátvorke za menom jazdca je počet štartov/víťazstiev vo veľkých cenách, N znamená, že pretekár je nováčik.
Zdroj: formula1.com