Samotné
automobilky zamestnávajú viac ako
13 000 Slovákov a ďalšie tisíce sa zamestnali
v dodávateľských firmách.
Ako sa pracuje a zarába v týchto
koncernoch? Opýtali sme sa ľudí,
ktorých živí výroba automobilov.
Volkswagen Bratislava: Matej (28): Prilákal ma zárobok
BRATISLAVA - Matej Horváth
(28) z Jablonca (okr.
Pezinok) pracuje v závode
už piaty rok ako team
leder pri montáži VW
Touareg. Jeho pracovnou
náplňou je výstupná kontrola.
Šéfuje približne sedemnástim
ľuďom a robí
v trojzmenovej prevádzke.
„Prilákal ma zárobok. Keďže
si staviam dom, potrebujem
istotu, že peniaze dostanem
pravidelne,“ prezradil.
Matej je ženatý a má dve
dcéry, šesťročnú a trojmesačnú.
Výhodou je podľa neho
sociálny program, najmä
bezúročné požičky. Vlastné
auto zatiaľ nemá. „Prihlásil
som sa, aby som si mohol
odkúpiť ojazdené firemné
auto za veľmi výhodnú cenu,
uvidím, či mi to schvália,“
povedal. Do práce dochádza.
Využíva pritom firemný
autobus.
"Je lacnejší a výhodnejší
ako medzimestská linka.
Odvezie ma rovno z domu
do zamestnania a po zmene
zase späť,“ dodal.
Volkswagen - Bratislava
Spustenie výroby - v roku 1992
Ročná produkcia - takmer 240 000 vozidiel
Typ vyrábaného vozidla - VW Touareg, Audi Q7, W Polo, kabíny na Porsche Cayenne
Priemerná mzda - 35 000 korún v hrubom
Počet zamestnancov - 7 600, z toho 7 % žien
Zamestnanecké výhody:
vianočný príspevok, dovolenkový
príspevok, príspevok na ubytovanie a stravu, príspevok
k doplnkovému sporeniu, príspevok pri narodení
dieťaťa, pitný a vitamínový režim, bezúročné pôžičky
- pri pracovnom pomere na dobu neurčitú
Motivácia zamestnancov, aby si kúpili
nimi vyrábané auto:
viac ako 99 % produkcie smeruje na export,
pre zamestnancov realizujú programy
s koncernom Škoda. Zamestnanci
majú výhodnejšie ponuky,
ako keby si auto kupovali
tradičným
spôsobom.
PSA Peugeot Citroën Trnava: Ján (33): Plat je lepší
TRNAVA - Pre prácu bol
ochotný odísť z domova
a presťahovať sa do 300 kilometrov
vzdialenej Trnavy.
V Spišskej Bystrej pri
Poprade pritom Ján Šimonovič
nechal rodinu aj priateľov,
len aby mohol pracovať
v automobilke PSA Peugeot
Citroën. Slobodný
a bezdetný muž teraz býva
v ubytovni iba dva kilometre
od automobilky.
Ján si túto prácu vybral
pre lásku k autám. „To
bol prvý dôvod. Druhým
dôvodom bolo, že
som mal možnosť ísť
do úplne novej fabriky.
Tretím bola zvedavosť
a možnosť robiť v oblasti,
kde som predtým nepracoval,“
povedal muž.
Doma prišiel o prácu, aj
preto pricestoval na druhý
koniec Slovenska. „Tu
je viac pracovných príležitostí.
Doma som pracoval
pri železnici, potom
znižovali stavy a ja som
zostal nezamestnaný,“ povedal.
V PSA je rok a štyri
mesiace. „Zatiaľ sa mi tu
veľmi páči. Aj plat je vždy
lepší ako u nás na východe.
Je tu čisto, pracovné pomôcky
a náradie sú na
úrovni, bezpečnosť je vysoká,“
povedal. Prácu v automobilke
má rád. „Či som
hrdý, že tu môžem pracovať?
V každom prípade
som rád, že tu vyrábame
pekné autá.“ Na aute, ktoré
sám vyrába, však nejazdí.
Do práce sa vozí autobusom
a domov cestuje vlakom.
„Ale v budúcnosti by
som si na takéto auto rád
našetril,“ povedal. Tiež si
myslí, že vedenie automobilky
sa nad radových zamestnancov
nevyvyšuje.
„Chodia za nami, pýtajú
sa, či je všetko v poriadku,
či niečo nepotrebujeme,“
dodal.
PSA Peugeot Trnava
Spustenie výroby - jún 2006
Ročná produkcia - 180-tisíc automobilov
Typ vyrábaného auta - Peugeot 207
Priemerná mzda - nástup. mzda je 15 750 Sk
mesačne plus prítomnostná prémia 1 500 Sk
Počet zamestnancov- 3 300, z toho 25% žien
Zamestnanecké výhody: životné/úrazové poistenie
plne uhrádzané zamestnávateľom, doplnkové
dôchodkové sporenie, čiastočne uhrádza zamestnávateľ,
podpora pre zamestnanca pri platení nájomného
za ubytovanie v ubytovni či v podnikových
bytoch až do výšky 50 percent, vitamínový program
v zimnom období, bezplatné očkovanie proti chrípke,
letné rekreácie pre zamestnancov a deti zamestnancov
uhrádzané zamestnávateľom, ponuka
športových aktivít, celofiremný deň športu, lístky
na kultúrne a športové podujatia, bonusy pri narodení
dieťaťa, vernostná prémia
Motivácia zamestnancov, aby si kúpili nimi vyrábané
auto: zľava pre zamestnancov od predajcov
značiek Peugeot a Citroën.
KIA Žilina: Anton (30): Som hrdý, keď vidím Cee´d
ŽILINA - Anton Židek sa do
Žiliny za prácou presťahoval
z východu. „U nás je dlhodobo
málo pracovných
príležitostí. Už z minulosti
mám skúsenosť s prácou
mimo rodného regiónu,
a preto nebol pre mňa
problém presťahovať sa za
prácou, ktorá ma zaujala,“
prezradil operátor montážnej
linky Anton Židek (30),
ktorý je slobodný a bezdetný.
Pre spoločnosť Kia pracuje
od februára minulého roku.
Do Žiliny sa za prácou
presťahoval aj preto, lebo
má rád, keď okamžite vidí
konkrétny výsledok svojej
práce. „Rád montujem a vytváram
nové veci, v mojom
súčasnom zamestnaní vidím
dlhodobú perspektívu
do budúcnosti,“ s úsmevom
hovorí Židek. Momentálne
má v Žiline prenajatý byt.
„Som veľmi hrdý, že pracujem
pre Kiu. Vždy, keď idem
po ulici a vidím Cee´d, pomyslím
si - toto je naše auto,“
dodáva mladík, ktorý
by túto prácu nemenil. Doteraz
si však auto, ktoré sám
vyrába, nekúpil. „V súčasnosti
už mám jedno ojazdené
auto, ale nie je to Kia.
Tú by som si chcel kúpiť
po tom, ako mi vznikne
nárok na ešte väčšiu zamestnaneckú
zľavu,“ hovorí.
S pracovnými podmienkami
je veľmi spokojný.
„Pokiaľ ide o pracovné
prostredie, povedal by som,
že toto je v rámci Slovenska
pravdepodobne nadštandardné,“
vraví Židek. Zo
strany vedenia cíti snahu
o kontakt so zamestnancami,
napríklad účasťou na
rôznych podujatiach.
Automobilka Kia
Spustenie výroby - december 2006
Ročná produkcia - 150-tisíc automobilov
Typ vyrábaného auta - päťdverový model Cee´d, Sportage a kombi Cee‘d
Priemerná mzda - výšku priemernej mzdy
spoločnosť Kia nezverejnila. Podľa našich zistení hrubá
mzda zamestnanca je 21-tisíc korún
Počet zamestnancov - 2 600, z toho je 20 % žien
Zamestnanecké výhody: vianočný a dovolenkový
bonus, výrobný bonus, priame autobusové linky či
100-percentné preplácanie dopravy
Motivacia zamestnancov, aby si kúpili nimi vyrábané
auto: Kia zamestnancom poskytuje zľavy na
automobily, ktoré sa navyšujú ich dĺžkou pôsobenia
v spoločnosti.
Takto Slovákov živia automobilky!
BRATISLAVA/TRNAVA/ŽILINA - Slovensko
sa stáva automobilovou veľmocou. V troch
závodoch sa pod Tatrami v tomto roku vyrobí
viac ako pol milióna vozidiel.