Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Magazin EVA

Všetky cukry nie sú zlé, ale niektoré telo doslova devastujú: Viete, ktoré?

Všetky cukry nie sú zlé, ale niektoré telo doslova devastujú: Viete, ktoré?
Naozaj sa musíme vzdať dobrotiek a jesť iba ovocie a zeleninu?

Toto je plné cukru, nejedzte to! Toto zas obsahuje dobré sacharidy, ktoré by vo vyváženej strave nemali chýbať! Chaos, že?

O cukre sa hovorí ako o bielom zabijakovi, ale pozor, pretože tým sa myslí biely rafinovaný cukor – kryštálový alebo práškový, ktorý možno máte doma v kuchyni. Zdravšie variácie sú hnedý cukor (ten len preto, že neprešiel chemickýcm procesom bielenia), kokosový cukor či brezový cukor. No rôzne sacharidy sa nachádzajú aj v potravinách. Ako rozoznať dobré od zlých?

 

Dobré verzus škodlivé

Zrejme poznáte väčšinu neblahých účinkov potravín so "zlými" sacharidmi – majú veľa kalórií, ale takmer nulovú nutričnú hodnotu, málo železa, zato vysoký obsah sodíka a aj cukrov, ktoré však namiesto toho, aby telo nakopli novou dávkou nenergie, túto energiu odložia do zásob. Tukových.

5 obrázkov v galérii Tieto potraviny majú pre váš organizmus nesprávny koktail cukrov.

Medzi potraviny, ktoré nie sú až také super pre vaše zdravie, líniu a trávenie, patria aj obľúbené žlté cestoviny, biela ryža, biely chlieb, ovocné džúsy, zákusky, sladkosti, zemiaky či kukurica.

 

Energiu potrebujeme

Nemusíte sa ich však vzdať úplne a jesť iba ovocie, zeleninu, hnedú ryžu, orechy, semiačka či strukoviny. Aj správna kombinácia potravín s vyšším glykemickým indexom (GI) a vhodným obsahom vody a vlákniny je vhodná cesta.

Aby sme boli zrozumiteľnejšie, potraviny (vrátane sacharidov) sa okrem výšky glykemického indexu – teda rýchlosti, ktorou sa cukry vstrebávajú do krvi (čím je GI nižžší, tým je vstrebávanie pomalšie a pre telo vhodnejšie) – rozdeľujú aj podľa množstva vody a vlákniny, ktoré v sebe obsahujú.

5 obrázkov v galérii nemusíte sa vzdať svojich obľúbených cestovín. Skombinujte ich s oiovovým olejom, tvrdým syrom a bylinkami.

Vysoko koncentrované sacharidy (chlieb, pečivo, cestoviny, ryža, zemiaky, cereálie, celozrnné produkty, múčne jedlá) majú nízky obsah vody, ale veľa rýchlo vstrebateľnej energie. Ich úlohou je rýchlo dodať mozgu či svalom energiu na prácu. 

 

Nízko koncentrované sacharidy (zelenina a ovocie) majú veľa vody, ale menej energie, a tá nám pri náročných športových alebo mentálnych výkonoch môže chýbať. 

5 obrázkov v galérii Všetky tieto jedlá obsahujú sacharidy. Niektoré sú dobré, niektoré zlé.

Správne kombinácie

Aby ste teda mali aj dosť síl, ale zároveň telo zbytočne nezaťažovali tým, že musí rýchlo spracovať vysoko koncentrované sacharidy s vysokým glykemickým indexom a urobiť z nich zásoby na horšie časy, rozumne všetky druhy kombinujte. Docielite tým pomalé vylučovanie rýchleho sacharidu do krvi.

 

* Biely rožok či iné pečivo nejedzte samé, ale s tukmi – s maslom, s orechami, semenami, olivovým olejom. Vhodné sú aj kombinácie s bielkovinami (tvrdý syr, cottage) a zeleninou. 

5 obrázkov v galérii Nejete pečivo? Škoda! V kombinácii s maslom a tvrdým syrom je to zdraviu prospešná mňamka.

* Cestoviny si vždy dávajte s olivovým olejom, s tvrdým syrom a množstvom listovej zeleniny. Fajn k nim sú aj orechy.

 

* Prílohy ako ryžu či zemiaky vždy vylepšite maslom, olivovým olejom, tvrdým syrom, cottage, prípadne vajíčkom

Čítajte viac o téme » Chudnutie a cvičenie, Jarná dieta, Krása a zdravie žien

Autor: Lucia Čibenková

NEPREHLIADNITE
Ako schudnúť, keď celý deň sedíte za stolom? Nebudete veriť, ale dá sa aj...
Lekári potvrdili šokujúcu vec: Alergia na cvičenie naozaj existuje!
Prvá dáma, Melania Trump, nedokáže odolať tejto hriešnej veci
9 univerzálnych trikov, ktoré pomôžu schudnúť každej babe
Týchto 6 rastlín vám pomôže zhodiť všetok nadbytočný tuk
Vianočné inšpirácie
Vianočné inšpirácie

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×