Slovensku je v obehu vyše 3 miliónov bankových kariet. Pre zlodejov hotový raj
na krádeže. „Ak sa pokúsime vžiť do roly páchateľa, platobná karta, ktorú držíme
v ruke, sa nám zmení na vrece peňazí. Od tohto vreca nás delí jedna maličkosť
– PIN-kód,“ hovorí zástupkyňa hovorcu Prezídia policajného zboru Marta Bujňáková. „A to je už len otázka šikovnosti zlodeja, ako sa dopátra,
kde má obeť uloženú poslednú bariéru. Väčšinou to býva papierik uložený pri
platobnej karte. Aby to páchateľ nemal také jednoduché, myslia si niektorí, napísaný je opačne. Netreba zabudnúť, že PIN sa dá zadať viackrát,“ dodáva.
Opatrný netreba byť len so zaobchádzaním s kartou, ale už
pri jej preberaní z banky. Dohodnite sa radšej, že si po ňu
a PIN-kód prídete osobne. Pri preberaní si skontrolujte najmä obálku, v ktorej bol doručený váš identifikačný kód ku karte. Nesmie byť vôbec poškodená. „Polícia riešila zaujímavý prípad - karta prišla klientovi poštou v jednej obálke, v druhej identifikačný kód. Majiteľ zabudol, že o vystavenie novej karty požiadal, a tak si nevšimol, že z jeho poštovej schránky obálky zmizli.
O tom, že
kartu niekto zneužil, sa dozvedel až potom, keď z jeho účtu niekto vybral hotovosť
vo výške takmer stotisíc korún,“ povedala Bujňáková. V prípade, že vám kartu odcudzia, hneď po zistení kartu zablokujte osobne či telefonicky a oznámte to na polícii. Banka totiž preberá zodpovednosť za stratu až od momentu, keď ju kontaktujete, a vydá pokyn na zablokovanie a, samozrejme, ak ste dodržali
všetky bezpečnostné pokyny.“
V prípade zistenia podozrivých transakcií na účte odporúčam klientom okamžite kontaktovať banku, v ktorej má účet. Ak klient nie je spokojný s riešením banky, môže podať podnet aj na
bankového ombudsmana,“ radí banková ombudsmanka Eva Černá. V každom prípade najlepším riešením je kartu si poistiť - ak je to možné. Poistenie sa vzťahuje
na všetky neoprávnené transakcie uskutočnené 24 hod. pred nahlásením odcudzenia.
RADY AKO PREDÍSŤ KRÁDEŽI A ZNEUŽITIU KARTY
1. Majte prehľad o svojej karte a tak včas zistite jej stratu či odcudzenie. Potom
požiadajte banku o zablokovanie karty.
2. Kartu si hneď po jej prevzatí podpíšte. PIN si zapamätajte a neuchovávajte
ho spolu s kartou.
3. Majte kartu oddelenú od osobných dokladov.
4. Pri používaní karty v bankomate si vždy obzrite bankomat, najmä
otvor, do ktorého sa vkladá karta, či na ňom nie je nainštalované cudzie teleso.
5. Pri zadávaní PIN-kódu si zakryte druhou rukou klávesnicu.
6. Kartu nikomu nepožičiavajte a nikomu neoznamujte PIN-kód.
7. Pri platbe treba mať kartu stále pod kontrolou. Odkladajte si doklady platieb
kartou - doklad z registračnej pokladnice a doklad o platbe kartou (v prípade priameho prepojenia terminálu s pokladnicou sú oba na jednom doklade).
Pri reklamácii zaúčtovania nesprávnej sumy banka vyžaduje predloženie
týchto dokladov.
8. Kontrolujte si pravidelne výpis z účtu, zistené nezrovnalosti ihneď
oznámte banke a podajte reklamáciu.
9. V reštauráciách sa dožadujte prenosného terminálu, pokiaľ je ním reštaurácia
vybavená. Pokiaľ nie, lepšie je nasledovať personál a skontrolovať si
vykonanie transakcie osobne.
Bankové karty nám kradnú stále viac!
Štatistiky polície hovoria jasne: počet krádeží a zneužitie
bankových kariet z roka na rok rastie. Za posledné
roky je ich niekoľkonásobne viac. Slovenské
banky i polícia vyzývajú na opatrnosť a dodržiavanie
základných pravidiel bezpečnosti pri zaobchádzaní s nimi.
Aké praktiky používajú zlodeji a čo robiť, keď vám kartu ukradnú?